Uusi Sortimo-myyjämme Patrik Pyrhönen osallistui lokakuun loppupuolella tuoreille Sortimolaisille suunnattuun koulutukseen. Koulutus järjestettiin etänä Sortimon Saksan pääkonttorilta ja mukana oli Sortimolaisia Suomen lisäksi Iso-Britanniasta. Mutta mistä näissä Sortimon koulutuksissa on kysymys ja miksi niitä järjestetään? Kysyimme asiaa Patrikilta. 

Osaksi Sortimon kansainvälistä porukkaa

Suomen autokaluste on yksi Sortimon 35:ssä eri maassa toimivasta toimipisteestä. Sortimo-tuotteilla varustetaan vuosittain yli 100 000 pakettiautoa ympäri maailman ja kaikkien näiden autojen jäljet johtavat Saksan pääkonttorille. Myös Patrik oli uusille Sortimo-myyjille suunnatussa koulutuksessa etäyhteydessä juuri Saksaan, jossa Konstantinos Chasiotis järjestää tiiminsä kanssa tasaisin väliajoin koulutuksia Sortimolaisille. 

“Meitä oli koulutuksessa Chasiotiksen lisäksi kolme osallistujaa. Kaksi osallistujista oli Englannista ja minä sitten Suomesta”, Patrik kertoo. Koulutuksessa syvennyttiin My Sortimo -ohjelmaan, joka on Sortimolaisten tärkeimpiä työkaluja. “Sukelsimme koulutuksessa ohjelmaan vielä syvemmälle kuin olen tähän astisessa työssäni päässyt. Ideanahan on, että My Sortimo -ohjelman käyttö on asiakkaalle mahdollisimman helppoa ja hän saa sen avulla helposti suunniteltua autoonsa juuri tarpeisiinsa sopivan kalustuksen. Minä sitten jatkan siitä – tarkistan suunnitelmat, muokkailen tarvittaessa, autan ja teen tilauksen järjestelmiemme kautta.” 

Tuki valmiina Saksan päässä

Sortimon työntekijöiden järjestelmät ovat kansainvälisiä: käyttökielinä ovat englanti ja saksa. “Jos jotakin ei tiedä, niin aina voi kysyä Saksan päästä meidän foorumeiltamme. Sieltä tulee hyviä ohjeita ja neuvoja”, Patrik kertoo. “Oli hauskaa saada koulutuksessa ‘kasvot’ foorumeille ja tukihenkilöille sekä neuvoja kanavan käyttöön. Kävimme läpi sisäisiä käyttöjärjestelmiä ja opimme ottamaan ne vielä paremmin haltuun.”

Koulutuksessa korostui Patrikin mukaan Sortimon tuotteiden ja järjestelmien jatkuva kehitys ja ajantasaisuus. Koulutus ei ollut suinkaan ainoa laatuaan, vaan ensimmäinen säännöllisistä koulutuksista. 

Tavoitettavissa olevat asiantuntijat ja kouluttautuminen ovat osa Sortimon laatulupausta

Osana kansainvälistä, premium-laadustaan tunnettua brändiä toimimista on etunsa. Patrikin mukaan tuntuu hyvältä myydä turvallisia ja oikeasti toimivia tuotteita. Aitojen Sortimo-tuotteiden takana on vuosien tuotekehitystyö, jota ammennetaan työntekijöille. Myyjien tavoitettavissa olevat asiantuntijat ja kouluttautuminen ovat osa Sortimon laatulupausta. “Koulutuksesta tarttui mukaan kikkoja, jotka konkreettisesti helpottavat jokapäiväistä työtä. Meillä kaikki selvitetään aina viimeisen päälle, jotta asiakas saa parasta palvelua ja parhaan mahdollisen lopputuloksen”, Patrik toteaa. 

Koulutukset varmistavat, että Sortimon tarjoamien palveluiden laatu säilyy samana ympäri maailman. Sortimolaisille ne ovat myös mahdollisuus verkostoitua. Yhteys Saksaan näkyy vahvasti päivittäisessä työssä, sillä Saksan pääkonttori paitsi yhdistää myös valvoo kansainvälisiä jälleenmyyjiään,  “Ennen pandemiaa Saksan reissuja tuli useampiakin vuodessa, tällä hetkellä pidämme yhteyttä etäyhteyksien avulla”, Ilkka Kärki Sortimolta kertoo.